Spanten plaatsen

September 2013:  Nu de glasmatten aan de binnenkant op de romp zitten kunnen we de eerder gemaakte spanten plaatsen. Dit geeft gelijk extra stevigheid aan de romp tijdens het draaien. Aan de buitenkant moet straks immers ook nog glasmatten op de romp komen om zijn volledige stevigheid te krijgen.

Spanten samenstellen

Enkele spanten waren te groot om in 1 keer uit de panelen te halen. De gedeelde spanten lijmen we eerst goed aan elkaar. De geschuurde aanhechtingsrand smeren we in met een mengsel van epoxy en aerosil en zetten ze onder druk vast tot het is uitgehard.

Glue the components together  The epoxy is almost cured.

Om de volledige stevigheid te realiseren komt op de lijmnaad nog een band van glasmat met hetzelfde gewicht als het glas op het spant. Op een stuk plastic rollen we de banden eerst in de epoxy zodat het volledig doordrenkt is. We laten ze even iets indrogen en leggen ze dan op de naad. Daar gaat weer een strook peelply overheen die we ook met epoxy doordrenken. De peelply trekken we er na uitharden weer af en krijgen dan een mooier oppervlak. Het stuk bakpapier onder het spant zorgt dat het spant nergens aan vast blijft plakken.

Bandjes glas  Here also 2 components glued to gether. The peelply gives a smoother result.  This bulkhead is ready to cure

Uitlijnen spanten

Het eerste spant is altijd het lastigste. Dan heb je nog weinig referentie. Dus alle hulpmiddelen zijn ingeschakeld. Latten in alle richtingen op het spant (waterlijn en centerlijn hadden we al gemarkeerd) en een lange lat over de kielbalk met een loodlijn.
Na een kwartiertje staat hij dan toch op de millimeter nauwkeurig uitgelijnd.

Several supports are handy  Leveled at the centerline

Check level at each side  Check level at each side

Nu we weten hoe het spant moet komen te staan zetten we tijdelijk kleine beugels op de romp. Dan kunnen we hem weer even weghalen om de lijm aan te brengen op het geschuurde vlak.

De epoxy met aerosil doen we in een snoepzak zodat we een mooie dikke lijmnaad op de romp kunnen spuiten. Dan het spant er stevig indrukken, vastzetten aan de beugeltjes en overtollige epoxy gelijk weghalen voor het uithard. Natuurlijk hebben we de uitlijnen bij het definitief plaatsen nog even gecheckt. Ieder spant stond zo in 1 keer goed.

Temporary support to fixate the bulkhead  A think layer of epoxy on the grind-ed area  Remove the overload of epoxy before it gets hard

Spant 5 hebben we als basis genomen. Van daaruit meten we de spanten uit naar voren en naar achteren. Om de afstand tussen spant 5 en 4 te bepalen hebben we 3 identieke latten gemaakt die we konden vastklemmen in de deuropening. Gelijk een handig hulpmiddel om spant 4 goed uit te lijnen.

Aligning bulkhead 4 on the reference of bulkhead 5  Only need some spare wood and glue clamp

Fillets in naad

Nu de spanten op hun plaats staan krijgen ze aan beide kanten nog een fillet met een radius van 25 mm. Toch maar weer een hulpmiddel maken zodat we de fillet makkelijk kunnen aanbrengen. Een ‘oud’ stuk lexaan van de vorige bouw biedt uitkomst. Stevig genoeg, makkelijk met de decoupeerzaag en excentrische schuurmachine in model te brengen en na gebruik goed schoon te maken.

Eerst brengen we een laag epoxy gemengd met aerosil en katoen aan, met de gevormde ‘spatel’ een mooie gladde fillet maken en de overtollige lijm direct wegstrijken zodat we een glad oppervlak houden. Later komen nog extra bandjes glasmatten over de fillet voor maximale sterkte.

A mold for the fillets  Apply a layer of epoxy and get in shape with the mold  Remove the overload of epoxy before it can cure

Web onder de vloer

Na de spanten is het web onder de vloer aan de beurt. Zo krijgen we in alle richtingen extra sterkte voor het draaien van de romp. Omdat ze een stuk kleiner zijn is het veel makkelijker uitlijnen en vastplakken. Fillets leggen is iets lastiger. Je moet tenslotte ook ergens je voeten kwijt als je bezig bent en liever niet in een mooie lijmnaad.
Op deze schotten komt later de vloer te liggen. Je staat dan zo’n 20 centimeter onder de waterlijn.

Aligning underfloor web   The underfloor web with fillets

Begint al aardig in vorm te komen. Links (stuurboord)staat 1 spant meer. Daar komt onze douche/wastafel en toilet. Rechts (bakboord) komt tussen het ‘dichte’ spant en het spant met de deuropening een cabine met stapelbed.

The bulkheads in the star board hull. 1 extra bulkhead for the owners cabin with shower and toilet  The bulkheads in the port side hull

Hier kijk je van achter naar voor. De eerste spanten wordt de ingang naar de slaapcabines. De rompen komen straks nog 2 meter verder uit elkaar.
Op de bovenkant van de chamfer (schuine delen in het middenpad) komt het brugdek met de kuip en de salon.

A preview of the layout. The space between the hulls will be ca 1,5 meter wider

Misschien helpen deze plaatjes nog een beetje voor de verbeelding:

Lay out plan