G-Force 1500C
De G-Force serie is de jongste telg van Schionning Designs.
Inmiddels varen een aantal race-versies rond en de recensies zijn overweldigend.
In de meest bekende Australische races eindigen ze met 3 schepen in de top5!
De G-Force trekt de aandacht van Multi Hull World magazine, klik op de foto om het artikel te lezen.
Kijk naar de 2 belangrijkste kenmerken voor vaareigenschappen:
- Lengte/breedte verhouding op de waterlijn
- Bruce getal (verhouding zeiloppervlakte en gewicht van de boot).
Voeg daar aan toe het ervaren oog van de designer om een goed samenspel te creeren tussen lengte/breedte verhouding, bruce getal, vorm, diepgang, windvang. Dan krijg je een schip met mooie lijnen en snelheid.
Met de doorontwikkeling naar de cruise versie is het Jeff gelukt de rompen voldoende ruim te maken voor 10 slaapplaatsen en 3 badkamers met behoud van de goede lengte/breedte verhouding.
Door het extra laadvermogen en de CE normeringen wordt de cruise versie wel iets zwaarder en levert dus iets in op het bruce getal. Maar toch, veel en veel beter dan de vorige schepen die we gevaren hebben.
Kenmerken G-Force 1500C | |||
LOA- Lengte over all | 15,45 meter | ||
BOA- Breedte over all | 07,90 meter | ||
Diepgang | 00,57 meter | ||
Lengte/breedte verhouding | 14,8:1 * | ||
Stahoogte in rompen | 2,00 meter | ||
Stahoogte in salon | 1,95 meter | ||
Mast lengte | 19,20 meter | ||
Laadvermogen | 2000 kg | ||
Waterverplaatsing | 8000 kg | ||
Brugdekhoogte | 0,95 meter | ||
Grootzeil | 78 m2 | ||
Genua | 50 m2 | ||
Bruce getal | 1,43 ** | ||
Zeilsnelheid – cruisen | 10 – 16 knopen | ||
Zeilsnelheid – racen | 20+ knopen |
* Lenght to Beam | Ratio Guide | ||
Under 10,5 | Dog, go buy a mono | ||
10,5 – 11,5 | Baseline for good sailing | ||
11,5 – 12,5 | Moderate/high performance | ||
12,5 – 14,0 | High performance cruising cat | ||
14,0 – 20,0 | Racing cat |
** Bruce No. Guide | Power to weight factor | ||
1 | slow | ||
1,30 – 1,40 | Moderate performance | ||
1,40 – 1,50 | High performance cruising cat | ||
1,50 – 1,90 | Racing cat |
Een ander opvallend kenmerk van Schionning ontwerpen is dat de schepen bij hogere snelheden geen duikneigingen hebben, maar juist de boegen iets ‘gelift’ worden. Hierdoor is het risico van ingraven van de boegen nauwelijks aan de orde (volgens Jeff kan dat zelfs nooit).
Op onderstaand filmpje is dat goed te zien.
(klik op de foto om de film te starten)
De G-Force 1500 Cruise versie lag in vergevorderd stadium op de tekentafel.
Diverse werven in Europa zijn geinteresseerd, maar wachten nog op de CE Certificering van de tekeningen.
Wij hebben onze kans benut om als eerste deze versie te kopen. Oke het is nog even wachten op de laatste afstemmingen met CE, maar we hebben wel veel wensen door kunnen nemen.
De grootste verschillen met de race versie:
- Beide achtercabines hebben nu een ruim 2 persoonsbed.
- Beide rompen hebben in het midden een ruime douche/toilet.
- Stuurboord voor is een eigenaarscabine met separate badkamer met douche en toilet.
- Bakboord voor zijn 2 ruime slaapcabines met 2 persoonsbedden.
- Beschutte stuurstand in de kuip met schuifluik voor goed rondom zicht.
- Zithoek in de kuip loopt rond waardoor ruime maar knusse eethoek ontstaat.
- Meer laadvermogen.
- Opbouw voor heeft een moderner uiterlijk.
3D view buitenkant.
Klik op play om de video te starten.
3D view binnenkant.
Klik op play om de video te starten.
Lees hier het verhaal van een eigenaar. Beschrijving van de orginele G-Force 1500.