Ons ontwerp

G-Force 1500C 

De G-Force serie is de jongste telg van Schionning Designs.
Inmiddels varen een aantal race-versies rond en de recensies zijn overweldigend.
In de meest bekende Australische races eindigen ze met 3 schepen in de top5!

De G-Force trekt de aandacht van Multi Hull World magazine, klik op de foto om het artikel te lezen.

MultiHullMagazine 

Kijk naar de 2 belangrijkste kenmerken voor vaareigenschappen:

    1. Lengte/breedte verhouding op de waterlijn
    2. Bruce getal (verhouding zeiloppervlakte en gewicht van de boot).

Voeg daar aan toe het ervaren oog van de designer om een goed samenspel te creeren tussen lengte/breedte verhouding, bruce getal, vorm, diepgang, windvang. Dan krijg je een schip met mooie lijnen en snelheid.

Met de doorontwikkeling naar de cruise versie is het Jeff gelukt de rompen voldoende ruim te maken voor 10 slaapplaatsen en 3 badkamers met behoud van de goede lengte/breedte verhouding.

Door het extra laadvermogen en de CE normeringen wordt de cruise versie wel iets zwaarder en levert dus iets in op het bruce getal. Maar toch, veel en veel beter dan de vorige schepen die we gevaren hebben.

Kenmerken G-Force 1500C
LOA- Lengte over all 15,45 meter
BOA- Breedte over all 07,90 meter
Diepgang 00,57 meter
Lengte/breedte verhouding 14,8:1 *
Stahoogte in rompen 2,00 meter
Stahoogte in salon 1,95 meter
Mast lengte 19,20 meter
Laadvermogen 2000 kg
Waterverplaatsing 8000 kg
Brugdekhoogte 0,95 meter
Grootzeil 78 m2
Genua 50 m2
Bruce getal 1,43 **
Zeilsnelheid – cruisen 10 – 16 knopen
Zeilsnelheid – racen 20+ knopen
* Lenght to Beam Ratio Guide
Under 10,5 Dog, go buy a mono
10,5 – 11,5 Baseline for good sailing
11,5 – 12,5 Moderate/high performance
12,5 – 14,0 High performance cruising cat
14,0 – 20,0 Racing cat
** Bruce No. Guide Power to weight factor
1 slow
1,30 – 1,40 Moderate performance
1,40 – 1,50 High performance cruising cat
1,50 – 1,90 Racing cat

 

 

Een ander opvallend kenmerk van Schionning ontwerpen is dat de schepen bij hogere snelheden geen duikneigingen hebben, maar juist de boegen iets ‘gelift’ worden. Hierdoor is het risico van ingraven van de boegen nauwelijks aan de orde (volgens Jeff kan dat zelfs nooit).

Op onderstaand filmpje is dat goed te zien.
(klik op de foto om de film te starten)

Schionning Designs - Video
Schionning Designs – Video

De G-Force 1500 Cruise versie lag in vergevorderd stadium op de tekentafel.
Diverse werven in Europa zijn geinteresseerd, maar wachten nog op de CE Certificering van de tekeningen.

Wij hebben onze kans benut om als eerste deze versie te kopen. Oke het is nog even wachten op de laatste afstemmingen met CE, maar we hebben wel veel wensen door kunnen nemen.

De grootste verschillen met de race versie:

    1. Beide achtercabines hebben nu een ruim 2 persoonsbed.
    2. Beide rompen hebben in het midden een ruime douche/toilet.
    3. Stuurboord voor is een eigenaarscabine met separate badkamer met douche en toilet.
    4. Bakboord voor zijn 2 ruime slaapcabines met 2 persoonsbedden.
    5. Beschutte stuurstand in de kuip met schuifluik voor goed rondom zicht.
    6. Zithoek in de kuip loopt rond waardoor ruime maar knusse eethoek ontstaat.
    7. Meer laadvermogen.
    8. Opbouw voor heeft een moderner uiterlijk.

G-Force1500C indeling

3D view buitenkant.

Klik op play om de video te starten.

 

3D view binnenkant.

Klik op play om de video te starten.


Lees hier het verhaal van een eigenaar.                                 Beschrijving van de orginele G-Force 1500.

Grote kuip                                               Grote kuip
Living the dream.                                                                             G-Force 1500 by Loraine Schionning.