Vacuüm infusie vlakke panelen

Juni-juli 2013 

We hebben nog wat laatste afwerkingen te doen aan de rompen voor we ze aan de binnenkant met de glasvezelmatten kunnen versterken. Eerst maken we de spanten en vloerdelen die in de romp komen. Zo kunnen we op relatief kleine projecten de theorie van de vacuüm infusie methode in de praktijk brengen voor we verder gaan met het grote project van de romp.

Zoals je hieronder ziet zijn er nogal wat delen te maken.

Geraamte G-Force 1500 catamaran

De onderdelen maken we door Airex platen (groen) aan 2 kanten tegelijk te versterken met glasvezelmatten. Nadat de epoxy is uitgehard kunnen we de onderdelen over tekenen en uitzagen. Door 2 of 3 platen tegelijk met glasmatten te bekleden besparen we veel voorbereidingstijd en kunnen we de grote onderdelen uit 1 stuk halen. Na wat puzzelen in autocad heeft Paul per infusieproject een efficiënte indeling gemaakt van de onderdelen.

Bijzonder om te realiseren dat we na 5 maanden pas de eerste bulk aan epoxy en glasmatten gaan gebruiken. Tot nu toe erg schoon kunnen werken. Kost wel weer even tijd om alles uit te zoeken en een goede plek te geven. Door de glasmatten, vacuüm zak en compoflex in het verlengde van de lijmtafel te hangen kunnen we ze met een verlengstuk makkelijk op de tafel trekken.

Materialen bouw boot  Glasmatten

 

Voor we beginnen maken we van regenpijpen een soort opvangbak waar het teveel aan epoxy in loopt. Zo blijft de vacuüm pomp altijd schoon van epoxy. Een paar extra opvangbakken is altijd handig. Dan kunnen we tussendoor een pijp loskoppelen en leeggooien voor de epoxy te warm wordt.

Epoxy opvangbak

Voorbereiding Airex platen

Om de 2 Airex platen goed op elkaar aan te sluiten frezen we een messing/groef verbinding. Een simpele mal op de frees werkt makkelijk en zorgt voor een constante dikte. Ook de groef maken we met een standaard instelling zodat hij iedere keer dezelfde afmeting heeft.

Mal voor mes-groef verbinding  Airex  Airex  Airex

De Airex panelen hebben een gaatjes patroon (geperforeerd) waardoor we de glasmatten aan beide kanten tegelijk erop kunnen lijmen. Betekent dat we alles in spiegelbeeld moeten opbouwen.

Van onder naar boven:

  1. Vacuüm zak (wordt rondom dichtgeplakt)
  2. Compoflex (tijdelijk doek, zorgt dat de epoxy er doorheen kan stromen en toch niet vastplakt aan de glasvezel zodat het goed te verwijderen is.)
  3. Strook peelply (is een soort rem zodat de epoxy niet over de rand loopt)
  4. Glasvezelmatten
  5. Foam panelen
  6. Glasvezelmatten
  7. Strook peelply (is een soort rem zodat de epoxy niet over de rand loopt)
  8. Compoflex (tijdelijk doek)
  9. Aanvoer slang voor epoxy en vacuüm slang om lucht eruit te zuigen
  10. Vacuüm zak

Om zeker te zijn dat de onderste matten op de juiste plek liggen tapen we de vorm van de platen op de lijmtafel. Dan kan het opbouwen beginnen.

Tape is vorm panelen

In dit fotoalbum zie je stap voor stap de opbouw van het laminaat.
Open de 1e foto om de tekst te lezen en door te bladeren.

En dan het infusieproces

Een goede voorbereiding is het halve werk is bij het vacuüm infusie proces absoluut waar. Als je daar alle stappen goed doet heb je een mooi luchtdicht pakketje en gaat de rest zo goed als ´vanzelf´. Toch kun je bij de opbouw van het project heel veel kleine foutjes maken. Meestal zijn ze op te sporen en te repareren door een extra stuk tape te plakken. 1 keer hebben we de zak eraf gehaald en het weer opnieuw opgebouwd. Na 3 projecten hadden we vaak al in 1 keer een goede vacuüm te pakken.

Het eerste project hebben we gedaan met 1 aanvoerlijn in het midden. De epoxy moet dan een afstand van een meter overbruggen (zowel naar links als naar rechts). We wisten dat het dan iets langer zou duren, maar hadden zo de tijd om het goed te volgen. En die tijd was er. 2,5 uur om precies te zijn. Daarna duurde het nog 8 uur voordat de epoxy begon te gellen. Die tijd wilden we natuurlijk in de buurt blijven.

Vacuum infusie vlakke panelen  Vacuum infusie vlakke panelen

Vacuum infusie vlakke panelen  Vacuum infusie vlakke panelen

De beproeving zat niet zo zeer in de vacuüm methode, als wel in de tijd die het koste.

Dus wat aanpassingen waren welkom. Dit hebben we verbeterd:

  • De ene dag het project klaarleggen en de volgende ochtend de infusie starten.
  • Na de middelste aanvoerlijn links en rechts nog een 2e epoxy inlaat.
  • De epoxy voorverwarmen tot ca. 30-32 graden.
  • Na de infusie het project op temperatuur houden met (infra rood) lampen zodat de epoxy eerder gaat gellen.

Eerst alles getest op een afval stuk CoreCell. Dat waren goede aanpassingen, in nog geen 30 minuten was het project klaar om uit te harden. Hieronder zie je goed dat na openen 2e inlaat de weerstand weer lager is en de epoxy sneller stroomt.

Vacuum infusie vlakke panelen

Vanaf dat moment was een project rond de 30 minuten klaar. Met de extra warmte van de lampen versnelden we het uitharden. De temperatuur in de zomer hielp ook een handje mee, zo konden we in de loop van de volgende dag het project alweer ´uitpakken´. De onderkant had soms iets meer tijd nodig voor we de compoflex eraf haalden. Er was altijd wel een plekje in de loods waar we hem rechtop konden zetten. Op naar de voorbereiding van het volgende project.

Vacuum infusie vlakke panelen  Vacuum infusie vlakke panelen

Vacuum infusie vlakke panelen  Vacuum infusie vlakke panelen

Uiteindelijk is dit onze favoriete opstelling voor de vlakke panelen:

Vacuum infusie vlakke panelen

In dit filmpje zie je hoe een project loopt en de epoxy stroomt.

Vlakke panelen lamineren met vacuüm infusie

Na 2 projecten kregen we de slag te pakken. Paul was op de lijmtafel alweer een nieuw project aan het opbouwen. Jolanda had een mooie tijdelijke plek gevonden om de onderdelen over te tekenen en uit te zagen. Werkt eigenlijk net zo makkelijk als met de bouwmallen. Printen op A0 plotter, met hamer en spijker de lijnen overnemen en dan met stift natekenen. Na het zagen nog even met de excentrische schuurmachine de ruwe kantjes verwijderen.

Onderdelen maken  Onderdelen catamaran

Onderdelen cattamaran  Onderdelen catamaran

Spanten vloer catamaran  Spant catamaran