Een jaar later, bouwuren in beeld

7 december 2012 opende we de deuren van een lege loods.
Een jaar en 1666 bouwuren later hebben we al heel wat bereikt.

Naar schatting van de ontwerper kost de bouw van een G-Force 1500 Cruise gemiddeld 6000 bouwuren.
Bouw je met een kit dan zou je 1000 uur kunnen besparen.
De uren die we in de loods besteden houden we bij en zijn grofweg in een aantal categorieën verdeeld.
Daarnaast zijn we echt nog wel flink wat uren kwijt met overleggen, uitzoeken verdere inrichting, beurzen bezoeken, inkoop, projectadministratie en natuurlijk deze website.

Verdeling bouwuren

building hours spent first year of 51 ft catamaran G-Force 1500c

Extra toelichting:

Inrichting loods:
Naast de kleine zaken zoals lijmtafel maken etc hebben wij veel tijd geïnvesteerd in het isoleren van de loods.
Ondanks dat we een milde winter hadden is het ons absoluut waard. Nu konden we heel de winter met epoxy werken.
Zelfs eind maart hadden we de loods op 21 graden voor het infusieproject.

Bouwmallen:
Mallen voor 2 rompen uittekenen, zagen en uitlijnen.

Thermoforming romp:
Beide rompen volledig in de foam inclusief panelen zagen en frezen.

Infusie romp:
De eerste 25 uur hebben we besteed aan een testproject en lektest op de chamfer.
Voor de binnenkant van de bakboord romp (1e) hadden we bijna 125 uur nodig om het laminaat op te bouwen, lekjes zoeken, infusie dag en uitpakken.
Daarna kregen we meer vaardigheden en deden we de binnenkant van de stuurboord en buitenkant bankboord in iets meer dan 90 uur per keer.

Romp uit mal en draaien:
Losschroeven, afbreken, draaimal, hijsbok en opruimen stuurboord romp.

Schuren/plamuren:
Foam in de rompen vullen met Microballoons en schuren voor luchtdicht geheel.
Foam buitenkant schuren voor infusie en coating op randen.
Start plamuurwerk buitenkant bakboord romp (totaal plamuren /schuren buitenkant ca 130 uur)

Onderdelen maken:
Vacuüm infusie vlakke panelen, vorm overnemen en uitzagen alle hoofdspanten van 2 rompen en vloerdelen van 2 rompen.

Spanten plaatsen:
Hoofdspanten in 2 rompen, vloerdelen in 2 rompen, versteviging fillets.