Design gezocht

 

Catamaran wacht  voor Amsterdam

Er zijn legio catamaran ontwerpers. De een kijkt vooral naar comfort en ruimte en doet (soms extreme) concessies aan snelheid en vaareigenschappen. Wij kwamen al snel uit bij 2 gerenommeerde Australische ontwerpers. Grainger Designs en Schionning Designs.

De 1e was niet moeilijk te vinden. Paul heeft eerder de Double Twenty (38 ft) gebouwd. Een Grainger 37 Mark II. In de’90-er jaren het Australisch ontwerp dat regelmatig de aandacht trok en verschillende keren de Ambon-Darwin race heeft gewonnen. Ik weet nog die keer dat we via de staande mast route ’s nachts in konvooi door Amsterdam voeren en een fietser riep ‘meneer, die van u is toch echt de mooiste’.

Met het ontwerp dat we nu zoeken is de staande mast route door Amsterdam niet meer mogelijk, maar die woorden willen toch nog graag een keer horen. 

De Barefoot serie van Grainger trok onze aandacht. Toch vonden we het lastig om vanaf tekening en met de mock-up die we thuis maakten te bepalen of er in de rompen genoeg ruimte zou zijn voor de badkamers. De beleving van de ruimte met de 3-zits bank op juiste afstand van de muur en latjes aan elkaar geknoopt om voet en schouderruimte te ervaren is toch net iets anders dan ‘er doorheen lopen’.

De oplossing was ‘eenvoudig’. Beter nu investeren in een werkbezoek dan later tot de conclusie komen dat we nog een boot moeten bouwen. Bij een jachtwerf in Thailand was een Barefoot 45 zover gevorderd dat we in juli 2012 een werkbezoek planden.

Ruim een week voor vertrek sloeg de twijfel toe en groeide het vermoeden dat de rompen te klein zouden zijn. Enkele mailtjes en referenties naar Schionning Designs gaf weer richting. We boekten aansluitend op Thailand een vlucht naar Australië voor een bliksembezoek van 5 dagen.

Dit bleken de meest waardevolle dagen te zijn. Niet alleen het land, de cultuur maar ook Jeff en Lorraine Schionning hebben een onvergetelijke indruk gemaakt. Wij zaten 8 uur in het vliegtuig, zij 900 km in de auto. 2 dagen intensief contact, 3 boten bezichtigd, eigenaren gesproken, de onuitputtelijke ideeën van Jeff en onze wensen zijn volop aan bod geweest.

Voor vertrek huiswaarts hadden we het besluit genomen en de opdracht gegeven. Daarmee zijn wij de 1e kopers van de G-Force 1500-C!

Of zoals ze zelf in de nieuwsbrief van oktober 2012 schreven:

C is for Cruise!

Schionning nieuwsbrief

Hot off the drawing board is the new G-Force 1500C.
The “C” stands for Cruise, as she has undergone a few slight but fundamental design changes to assist her some room for those cruising toys.

The original GF1500 weighed in a displacement of 6000kg, where as the cruise version will allow an extra 2000kg for those neccessary comforts.

Due to a heavy demand for our G-Force range from the European racing market the G-Force 1500C will be designed to comply with CE Certification standards, and as with all Schionning designs she will be available in a fully pre-cut kit.

The G-Force 1500C is due to be released in November/December.